18.
НАКАЗ ОТ ГОСУДАРЯ КЛЮЧНИКУ, КАК ЕСТВА ПОСТНАЯ И МЯСНАЯ ВАРИТИ И КОРМИТИ СЕМЬЯ В МЯСОЕД И В ПОСТ

Да и то бы было от государя в наказе ключнику, в мясоед кая ества отдавати в поварню про государя и про домашней обиход, и про гость, а в постные дни потому ж. И о питии наказ надобен ж от государя ключнику, каково питие носити государю и его жене, про семью и про гость,- и то все чинити и делати и отдати по государеву наказу. А о всяком деле ключнику государя по вся утра спрашиватися о естве и о питии и о всяком обиходе; как он повелит, тако и творити. А государю о том з женою о всяком обиходе домашнем посовстовати ж и ключнику наказывати, как челядь кормити по вся дни: в мясные дни хлеб решетный, шти по вся дни да каша с ветчиною житкая, а иногда густая, с салом, переменяя, часть мяса, каково лучитца дадут к обеду, а у ужины шти да молоко, или кашка; а в поеные дни шти, кашка житная, иногда с соком, а иногда горох, иногда сущ, иногда репня. А у ужины шти, капуста, толокно, иногда росол, ботвинье. А в неделю и в празники к обеду или пироги какие, или гуща, или яглы, или селдевая кашка, блины, и кисель, и что Богу лучит. А у ужины по преж писанному. А у женок челяденых, у девок, и у робят потому ж, а отрадным людей ества та ж, да прибавка им останков столовых, государевых или гостиных. А лутчие люди приказные, или торгуют, тех государь в стол с собою сажает. А коли гости едят, и они тогда стряпают, и после стола едят, ества им с прибавкою столовых останков.
   А у государыни мастерицам и швеям потому же - с собою за столом, и подает им от себя. А челяди питие исток пивной, а в неделю и в праздники браги дадут, а торговым людем всегда брага; а питием, прочим государь их жалует или ключнику прикажет, а в прохлад и пивца им велит дати.
   Наказ от государя или от государыни ключнику и повару, как варити на семью, челяди или нищете скоромную и посную еству. Капусту или нятину или крошиво иссечи мелко и вымыти хорошо, и уварити и упарити гораздо, в скоромные дни мяса или ветшины, или салца ветшинного положити, или забелки подати, или заспы всыпати и приварити. А в пост сочком залити или иной какие навары прибавити, да прибавя, и упарити хорошо, или заспы подсыпав, да с солью и с кислыми штями приварити. И кашку всякую потому ж и уварить и упарити хорошенко с маслом или с салом, или с сельдовою, или с соком. Или мясо ветреное, полтевое, и солонина или рыба ветреняя и прутовая, или просол - вымыти, и выскресть, и вычистити, и уварити хорошо. И всякую семейную еству устряпывати, и хлебы семейные тако ж вымесити и уквасити, и вываляти хорошо, и выпечь; и пирошки семейные потому ж. И всякую еству семейную устряпывати хорошо и чистенко, как своя душа любит: а всякие ествы семейные государыня или ключник по вся дни сами вкушают, и толке нехороше сварено или испечено, и о том бранити повара или хлебника, или жонки, которые то стряпають. А ключник того небрежет, ино на него бранят, или государыни того не радит, ино муж ее о том бранит, как своя душа любит; так и служек и нищих кормити, ино то будет в честь, а себе во спасение.
   Да государю или государыни всегда дозирати и спрашивати слуг и маломощных, и убогих о всякой нужи, о естве, и о питии, и о одежи, и о всякой потребе, и скудости, и о недостатке, и о обиде, и о болезни, и о всех тех нужах, ино о них Бога ради промышляти и попечение имети елико вместимо, как Бог поможет, от всея душа, яко ж о своих чядех и о присных своих. Аще кто не радит о сем и не болезнует, о сих даст ответ Богу и мзды не получить; а хто сие с любовию и от всея душа брежет и хранит, велию милость от Бога получит, и грехом свободу, и жизнь вечную наследит.



Оглавление


Новый Домострой

на Главную страницу
на Главную
© Sergey I. Kravchenko 1993-2022
eXTReMe Tracker